Friday, March 11, 2011

Sajak: Persahabatan

Sajak: PERSAHABATAN
( Mohd. Amran Daud )
Sumber: Bahagian Pembangunan Kurikulum ( KPM )
1
Seorang kanak-kanak
berbaju kurung nampak cantik
berlesung pipit beralis lentik
bermain-main riang, bermain keseorangan
pada wajahnya meriak gembira
pada bibirnya menguntum ceria
berderai ketawa mengocak suasana.
Gambaran seorang kanak-kanak berbangsa Melayu yang nampak cantik apabila berbaju kurung. Mempunyai lesung pipit dan kening yang lentik. Dia sedang bermain-main keseorangan dalam keadaan keriangan. Di wajahnya menampakkan kegembiraan melalui sentum dan ketawanya.
II
Seorang kanak-kanak
berpakaian ceongsam bertocang dua
bergincu pipi tampak ceria
tiba-tiba datang menerpa bertegur sapa
menghulur senyum dan ketawa manja
pada wajahnya menyerlah keriangan
mereka bermain alang-kepalang
berkejar-kejaran tanpa halangan.
Gambaran seorang kanak-kanak berbangsa Cina yang mengenakan pakaian cheongsam dan mempunyai dua tocang pada rambutnya. Wajahnya menampakkan keceriaan. Kemudian dia datang bertegur sapa dengan kanak-kanak berbangsa Melayu. Dia menghulurkan senyuman dan ketawa manja yang menyerlahkan keriangannya. Kemudian mereka bermain dan berkejaran bersama-sama tanpa sesiapa yang menghalang.
III
Seorang kanak-kanak
bersari bergelang kaki
bertindik hidung menguntum seri
melihat saja telatah manja
si comel berdua, bermain, dan ketawa
dirinya bagai digamit bermain bersama
mengongsi kemesraan
menterjemah makna kejiranan.
Gambaran seorang kanak-kanak berbangsa India yang mengenakan pakaian sari, bergelang dan bertindik hidung. Apabila dia melihat keriangan kanak-kanak berbangsa Melayu dan Cina itu bermain bersama-sama maka timbul rasa di hatinya untuk bermain bersama-sama dan berkongsi kemesraan.
IV
Ah, kanak-kanak
biar berlainan agama
biar berlainan bangsa
mereka saling bersalaman
dan berpeluk mesra
tanpa menghirau adat dan budaya;
membina keakraban tanpa curiga
membentuk perpaduan tanpa prasangka
bersatu hati membentuk jati diri
ke arah wawasan lebih bererti!
Kanak-kanak yang berlainan agama dan bangsa itu saling bersalaman dan berpeluk mesra. Mereka tidak menghiraukan perbezaan adat dan budaya yang wujud antara mereka. Mereka telah membina hubungan baik antara satu sama lain tanpa rasa curiga. Wujudnya perpaduan dalam kalangan mereka tanpa rasa prasangka. Mereka telah bersatu hati membentuk jati diri bagi merealisasikan wawasan negara agar lebih bererti.
Tema:
Sajak ini mengemukakan tema tentang perpaduan antara kaum - masyarakat berbilang kaum perlulah bekerjasama antara satu sama lain bagi mewujudkan perpaduan.
Persoalan:
  1. Persoalan hubungan persahabatan yang wujud tanpa mengira kaum dan agama.
  2. Persoalan keakraban dan perpaduan dapat dicapai tanpa wujudnya rasa sangsi atau curiga antara satu sama lain.
  3. Persoalan kemesraan dalam perhubungan contohnya kanak-kanak pelbagai kaum bermain bersama-sama dengan riang dan gembira.
  4. Persoalan sikap ramah mesra tanpa batasan kaum iaitu kanak-kanak berbangsa Melayu terhadap kanak-kanak berbangsa lain untuk bermain bersama-sama.

Nada:

Sajak ini bernada patriotik

Gaya Bahasa:

1. Kata ganda

  • kanak-kanak/ bermain-main/ berkejar-kejaran.

2. Pesonifikasi

  • pipi tampak ceria bergincu

3. Inversi

  • bertindik hidung menguntum senyum

4. Simile

  • Dirinya bagai digamit bermain bersama.

5. Anafora

  • pada wajahnya meriak gembira
  • pada bibirnya menguntum ceria

6. Asonansi

  • melihat saja telatah manja ( Pengulangan vokal 'a' )

7. Aliterasi

  • menterjemah makna kejiranan ( Pengulangan konsonan 'n' )

Bentuk:

  1. Sajak ini terdiri daripada empat rangkap
  2. Jumlah baris adalah bebas. Contoh: R1 - 7b, R2 - 8b, R3 - 8b dan R4 -ada sepuluh baris.
  3. Jumlah perkataan antara tiga hingga enam patah kata sebaris.
  4. Jumlah suku kata antara lima hingga lima belas suku kata sebaris.
  5. Rima akhir bebas.

Nilai:

1. Nilai perpaduan

  • Contoh: Masyarakat perlulah bersatu padu antara satu sama lain untuk menjayakan wawasan negara.

2. Nilai keakraban.

  • Nilai keakraban dalam hubungan persahabatan ini dapat dilihat kepada telatah kanak-kanak pelbagai kaum menjalin hubungan persahabatan tanpa timbul rasa curiga.

Pengajaran:

  1. Kita hendaklah menjalinkan hubungan persahabatan tanpa mengira kaum atau agama.
  2. Kita janganlah menyimpan perasaan curiga atau prasangka antara satu sama lain.
  3. Masyarakat perlulah bersatu padu antara satu sama lain bagi menjayakan wawasan negara.

30 comments:

Anonymous said...

apa unsur bunyi tu?

nabilaielaarusli said...

very helpfull

Unknown said...

yela yela

Anonymous said...

apa itu lantodak

Anonymous said...

apa itu lancap

Anonymous said...

nama bapak sapa Sivakumar tolong cari kan

Anonymous said...

Jom main Sudden Attack . Jom............

Anonymous said...

asdfghjklzxcvbnmqwertyuiop

Anonymous said...

Thanks :)

Anonymous said...

Minta izin copy yaa . Saya ada copy 3 sajak .

Anonymous said...

Timr Kseh Mmbantu

Unknown said...

Terima kasih :D

Unknown said...

TERIMA KASIH, INI SANGAT MEMBANTU

Unknown said...

blog nih sgt membantu sye untuk membuat pembentangan..terima kasih

Anonymous said...

mana tu persona?

Anonymous said...

Alhamdulillah . Sungguh membantu dalam ujian pertengahan ni :)

Anonymous said...

thnx

Anonymous said...

its gr8t...my BM isn't really fantastic, so this kinda helped me a lot. Thnx anyway!!!:)

Anonymous said...

wahh best sngat2 blog nie...sngat2 mmbantu mase presentation tengah hari tadi kat sekolah...alhamdulillah...terima kasih banyak2 :)

Unknown said...

sgt membantu

Hanna Nazlan said...

i wanna hving final exam tomorrow..and blog ni sgt membantu...

Anonymous said...

sgt membantu..esok saye akan duduki exam..

Anonymous said...

saya pun . calon pt3 .

Unknown said...

Thnks, Gud Luck for PT3 Candidate. :) Jgn lupa Solat :) Bzikir dlm pjalann

Unknown said...

mmbntu dlm mmbuat kerja kursus f6

Unknown said...

thank you...sangat membantu

Anonymous said...

bnyk mmbntu

infinite~inspirit said...

helpul

Unknown said...

cikgu boleh saya tanya mana boleh dapat original sajak ini?boleh bagi saya webside?

DEEPAND RAO said...

SAAVADI

Post a Comment