Thursday, September 23, 2010

KESALAHAN EJAAN TANGGUNGJAWAB SIAPA?








Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah kepada Dewan Bahasa dan Pustaka ( DBP ) kerana tidak pernah memandang enteng masalah yang berkaitan dengan penyalahgunaan bahasa. Tindakan DBP yang memberi ganjaran kepada individu yang dapat memaklumkan kesalahan bahasa pada papan tanda harus dipuji. Hakikatnya bukanlah ganjaran yang menjadi ukuran, tetapi usaha sedemikian dapat melahirkan anggota masyarakat yang prihatin terhadap penggunaan bahasa Melayu di sekeliling mereka.
Masyarakat Barat gah dengan bahasa mereka. Bahasa Inggeris dijadikan sebagai bahasa penghantar di peringkat antarabangsa. Setiap persidangan dunia, daripada sekecil-kecil perkara hinggalah kepada perjanjian perdamaian antara Israel dengan Palestin, semuanya menggunakan bahasa Inggeris. Bahasa Mereka tidak tercalar walaupun zaman telah berubah, daripada zaman kereta kuda hinggalah zaman manusia cuba membuat 'perkampungan' di angkasa lepas.
Bagi mengelakkan masalah kesilapan bahasa Melayu daripada terus berlaku, ahli masyarakat tidak harus menuding jari dan melepaskan tangan apabila melihat kesalahan bahasa berlaku di hadapan mereka.
Langkah yang bijak perlu diambil segera untuk memastikan kelestarian bahasa Melayu. Pelbagai kesalahan daripada sekecil-kecil hinggalah sebesar-besar yang melibatkan kewibawaan bahasa ibunda kita perlu diberi perhatian sewajarnya. Hal ini sedikit banyak akan mengurangkan risiko masalah bahasa caca marba yang wujud pada hari ini.
Oleh itu, semua rakyat Malaysia perlu menitikberatkan tentang bahasa kebangsaan kita. BAHASA KITA TANGGUNGJAWAB KITA.




















1 comment:

bhest said...

pan tes aj salah..malangshit iyalah..wkwk

Post a Comment